Aardgaten - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Carla Koelewijn - WaarBenJij.nu Aardgaten - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Carla Koelewijn - WaarBenJij.nu

Aardgaten

Door: carlakoel

Blijf op de hoogte en volg Carla

24 November 2010 | Verenigde Staten, Grand Canyon

De droger draait. Kan ik verder typen en kan Ger verder met d’r nieuwe favoriete show, Ghost Hunters.

Wij gaan naar Zion NP via Las Vegas. We rijden door het centrum met al z’n grote en bizarre gebouwen, er staat gewoon een heel piratenschip, de eiffeltoren en casino dat eruit ziet als een speelgoed kasteel langs de weg. En we zien het veel te flashy Donald Trump gebouw, niet helemaal onze smaak.

We komen aan in Zion, onderweg negeren we twee Dairy Queens, goed van ons, jeej. Gaat er ook niet meer in na twee donuts each.
We zijn een tijdsgrens over gegaan, dus zomaar een uur kwijt. In Zion NP, waar het heel mooi is, alles is rood. Het gesteente is rood en alle gebouwen zijn in daarbij passende kleuren gebouwd, zelfs de weg is rood. Heel mooi park dit. Je rijdt en loopt in de canyon, dus kijkt tegen de wanden op. In de canyon staan gele en groene bomen die mooi afsteken bij het gesteente.
We zijn nu in gebied waar m’n ouders ook geweest zijn en dat is heel leuk, hier hebben jullie dus ook gewoon rond gelopen.

Zaterdag de 20e november alweer worden we wakker in het donker en heb ik alweer zin om vanavond te slapen. We willen vroeg beginnen met hiken vandaag, want er is regen voorspeld rond 11:00 uur. Trail leidt ons 2,5 mijl naar boven, peulenschilletje voor ons inmiddels. Mooi pad door de canyon en boven aangekomen moeten we nog even echt rots klimmen, ons vasthoudend en optrekkend aan kettingen in de rotsen gemonteerd.
Heel erg mooi uitzicht.
We rijden het park uit via tunnels en heel mooi gevormde rotsen en komen nog een kudde bighorn sheep tegen. Mooi weggetje.
We rijden in twee uur naar Bryce Canyon NP. Goed visitor center weer. Ze hebben hier de laatste zwarte beer die ze hadden dood geschoten omdat ie te agressief geworden was doordat mensen ‘m voedsel gaven. Positief zeggen wij.......... Alleen jammer dat die beer door dat domme mensen gedrag dood moest.
We doen de scenic drive, helaas zien we niets van de canyon want het is gaan sneeuwen en hard ook met een ijskoude wind erbij. Dit heeft geen zin, dus naar het visitor center, kunnen we nog even laden totdat die dicht gaat.
Slaapplek zoeken in het bos, eten en een planning voor de komende dagen maken, we hebben tijd over, die we zeker nog wel vol gaan proppen. Morgen na de hike in Bryce door naar Great Basin in Nevada.

We worden wakker in het donker, lekker warm in onze slaapzakken. Gerieke pakt haar zaklamp en schijnt tegen een berg sneeuw aan. In de auto... We hadden het raam een stukje open gelaten voor de frisse lucht. Gisteravond was het nog helder, nu sneeuwt het dikzak sneeuwvlokken. Hmmm, sneeuwstorm, niet lekker om in te lopen en je ziet ook nog eens niets. Het is ijzig koud buiten, wij blijven mooi in de auto en die brengt ons naar Great Basin NP, komen we later wel terug naar Bryce. Man bij benzine station verteld ons dat het in Great Basin waarschijnlijk ook dit weer is. De south rim van de Grand Canyon daar moet het beter zijn. Dan is dat waar wij heen gaan.
We rijden van een sneeuwstorm een zandstorm in onderweg. Echt waar zoveel zand, dichter dan mist is het. Er rollen ook weer van die bollen droog hooi over die zo uit een western film zijn komen waaien.
We komen rond 13:00 uur aan in de Grand Canyon, is inderdaad beter hier. Een uur later niet meer, ook heel erg koud met sneeuw, die scenic drive maken we niet af. Bij het visitor center vertellen ze ons over de Maswik lodge waar free wifi is. Top, dat moeten we hebben.
Hot chocolate en zitten hier. Als je zo lang zit en er buiten een storm woedt kom je mensen tegen. Zo ook David en Daniel die achter ons zitten. Hele leuke jongens met wie we ook pizza eten en een biertje drinken. De barman komt naar onze tafel voor onze identiteitsbewijzen, want onder de 21 krijg je geen alcohol. Ook Ger die geen bier drinkt moet hem laten zien. Wordt echt goed op gecontroleerd hier, ongeacht je leeftijd, wat helemaal niet verkeerd is. Van David en Dan mogen we niet in onze auto slapen, of we gek geworden zijn, dan vriezen we dood. Zij hebben twee king size bedden op hun kamer, daar moeten wij er maar een van nemen, alsjeblieft. We kennen ze nu al een tijdje... dus dat aanbod nemen we aan. Een douche na al die tijd is ook niet verkeerd, sterker nog, dat is heerlijk.

Heerlijk geslapen in een echt en warm bed. Met Dave en Dan de zonsopgang bekijken die helaas niet te zien is want het is weer bewolkt met sneeuw en KOUD! Even kijken naar de bewolkte canyon en dan gauw met de auto terug. De jongens checken uit en wij nemen weer plaats in de lodge. Zulke goeie jongens. We moeten echt een feestje geven in Nederland voor alle mensen hier die veel te veel voor ons doen.
Om 15:00 uur gaan we naar de talk over de California Condor door ranger Pam. Hele leuke vrouw. Vogels met een spanwijdte van bijna 3 meter die op de rand van uitsterven stonden. Toen dat bekend werd een aantal jaren geleden zijn er 200 afgeschoten om opgezet te worden in musea zodat de volgende generatie zou weten hoe ze eruit hebben gezien...... Dat geloof je toch niet!! Op een gegeven moment waren er nog maar 22 condors over en die leefden niet in het wild. In 1987 is een project begonnen om de condor populatie weer omhoog te brengen en dat is gelukt. Er vliegen nu 76 condors in het wild rond in de Grand Canyon. Wij zijn helemaal enthousiast geworden en willen een condor zien!!! Morgen willen we een trail lopen en Pam raadt ons aan naar plateau point te lopen. Is heel mooi en worden ook nog wel eens condors gezien op een mooie dag.
Terug naar Maswik lodge totdat om 19:00 uur de talk over captain Hance begint. Een praatjesmaker die ooit tourguide was in de Grand canyon. Heel grappig en entertaining. Die ranger talks zijn echt top!

Dinsdag worden we wakker, koud wakker, het vriest 10 graden (had David toch gelijk..), maar in een helder blauwe lucht. Jeej! Vandaag kunnen we onze geplande 12,2 mijl hike de canyon in doen. Thermo kleding aangehouden, want het is nog steeds koud, en gaan. IJzig bovenin, maar op plateau point aangekomen is het heerlijk warm. We zijn nu zo ongeveer in het midden van de canyon. Op de bodem van de canyon kan het 20 Fahrenheit warmer zijn dan bovenop de rand.
Lekker in het zonnetje zitten, broodje pindakaas eten met uitzicht op de Colorado river en al dat uitgesleten gesteente hier. ZO mooi! De andere mensen die hier zitten vertrekken weer, maar wij zitten nog te lekker. Terwijl ik vertel hoe lekker arretjescake is schreeuwt Gerieke opeens WOW. Ik denk dat ze die cake wel heel lekker vindt klinken, maar nee ze ziet een condor vliegen!!!! Veeeeet! En nog een, zulke mooie beesten. Wij hebben condors gezien, dat is echt zo’n kick! Supervet. Zien we er gewoon 2 van de 76 die hier leven rond vliegen! En een minuut geleden vonden we het al mooi als een raaf een duikvlucht de canyon in maakte.
Naar boven. Eerst naar beneden dan naar boven, dat is de verkeerde volgorde, heb je het zwaarste het laatst. Gelukkig valt het me alles mee en zijn we om 16:00 uur alweer boven, ook dat valt alles mee. Zodra we op de rand staan voelen we weer hoe koud het is. Zo’n verschil met net onder de rand. Meteen dikke trui aan en hot chocolate in Maswik lodge.
Om 19:00 uur talk van Pam over vleermuizen. Zulke vette beestjes zijn dat. En Marlies, so that you know, ze gaan niet vast zitten in je haar, dat is dus een fabeltje. Heeft Pam zelfs zelf onderzocht door 10 vleermuizen in haar haar te stoppen.
Ma, pa, jullie krijgen een vleermuizen huis in de tuin of aan je huis. Want vleermuizen zijn heel belangrijk en moeten een plek hebben om te slapen. Misschien een mooi project voor Simon om die te bouwen...
Dus voor iedereen: vleermuizen zijn heel belangrijk! Tenzij je lek gestoken wil worden door muggen en rupsen wil hebben die je tuin opvreten, moet je wel van vleermuizen houden. I’m spreading the word. ; )

Dat waren onze drie spannende dagen in Grand Canyon, met veel sneeuw dus. Is Nederland ook voorbereid op een witte kerst? En vandaag zitten we hier nog steeds. We wilden morgen gaan winkelen in een mega shopping mall, maar morgen is het thanksgiving en dan is ie gesloten..... Ik hoop niet dat je naast halloween ook nog thanksgiving gaat vieren Roel?... Je was trouwens wel heel goed verkleed als een van de vleermuizen mythes.
Nu is vandaag wasdag en gaan we morgen nog een hike doen hier, de weerberichten zijn goed. En dan ’s avonds richting Phoenix, AZ, want om 12:01 am (midden in de nacht dus) begint de black Friday uitverkoop. En die schijnt mega te zijn, dat pikken we dan wel weer mooi mee. Kunnen we overmorgen toch nog een hamburger eten bij In ‘n’ Out, schijnen de beste van het westen te zijn. En kleren, die kan je allemaal aandoen in het vliegtuig, als In ‘n’ Out niet té lekker blijkt te zijn natuurlijk.................

• 25 November 2010 - 23:30

Plakkop:

Meer foto's op gerieke.waarbenjij.nu

• 26 November 2010 - 11:43

Simon:

hey carla keeltsie hoesie ik ben die ene lieve kleine verlegen broertje van je ik hoorde dat je me miste en dat je wou dat ik berichtjes stuur dus hier kun je wat lezen over mijn bericht zoals je al weet woon ik op mij zelf en dat gaat heel goed alleen heb ik nog werk nodig maar dat komt nog wel eerst nog van mijn vrije tijd genieten werken kan ik mn leven lang nog groetjes je lieve kleine verlegen broertje

• 27 November 2010 - 18:48

Kirsten:

Je moet Gerieke nog maar een keer vertellen dat arretjescake echt héééél lekker is. Wat LEKKER, dat is het!

• 01 December 2010 - 19:01

Soraya:

Ja. Nederland is inmiddels voorbereid op een witte kerst met gevoelstemperatuur
    -15