Koning onder de bomen - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Carla Koelewijn - WaarBenJij.nu Koning onder de bomen - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Carla Koelewijn - WaarBenJij.nu

Koning onder de bomen

Door: carlakoel

Blijf op de hoogte en volg Carla

24 November 2010 | Verenigde Staten, Grand Canyon

Weer een hallo vanuit de Maswik Lodge in Grand Canyon. Zo fijn hier. Vandaag hebben we een lekker stuk de canyon in gehiked. Kunnen we hier lekker warm worden met chocolade melk voordat we gaan slapen in een vriezende auto.

Kings Canyon NP, dat is de volgende bestemming. Lopen we een trail door, zoals je misschien al kan raden, de Kings canyon. Op de parkeerplaats moeten we al ons voedsel en shampoo en vieze was, alles waar een luchtje aan zit, in bear proof lockers stoppen, want we zitten in active bear area. Fijn dat die dingen er staan, komen we terug bij een auto die nog heel is. En kunnen we misschien meer beren zien. We weten nu hoe dat werkt en zwarte beren zijn lieverdjes en goed te verjagen, dus kom maar door. (Ookal ben ik obsessief bang voor beren.. en kruip ik dan achter het dichtstbijzijnde dat ik kan vinden, wat ook meteen het kleinste is, namelijk het berggeitje dat naast me loopt.)
Geen beer gezien, wel heel mooie natuur. Trail leidt naar de Mist falls, waar we even gaan zitten. En dan weer terug, de zon in, heel mooi hier.
Lopen we ook nog een korte trail naar een open vlakte wat ook weer mooi is. Het houdt nog steeds niet op.

De volgende dag rijden we door naar Sequoia NP dat aan Kings Canyon NP vast zit. Hier hebben ze de grootste boom ter wereld. De General Sherman, die kunnen we ook weer afstrepen. ; ) ’s Ochtends ziet Gerieke geen herten terwijl ze naast de auto zit te plassen, maar ziet ze een Carla plassen als ze naar de achterkant van de auto loopt even vergetend dat ik daar zit.
We lopen het Hart Tree trail, de Hart Tree is een boom die tot de 30 grootste ter wereld behoord. Sequoia’s zijn echt enorm. We blijven ons erover verbazen, de takken van een sequoia zijn al bomen op zich. Ze worden 3200 jaar oud, dik 100 meter hoog en hebben een bast van 10 cm dik, makkelijk. Als ze voor de helft afgefikt zijn (vuur is ook hier heel belangrijk voor het bos) kunnen ze jaren later weer helemaal dichtgegroeid zijn. Zulke vette bomen, letterlijk. We lopen ook nog door een omgevallen boom heen. De helft ligt er nog en we kunnen er rechtop doorheen lopen.
We rijden langs de plek waar de General Sherman ook staat, dat is inderdaad een dikzak boom. 31 Meter in omtrek en 11 meter in diameter. En dit is niet eens de grootste, maar heeft de meeste massa.
Naar het grote bomen museum en voor de zon ondergaat nog even door een boom heen rijden en de Moro Rock op rennen. Mooi 360 graden uitzicht. En naar Tharp’s log. Tharp is een man die jaren heeft gewoond in een omgevallen sequoia waar hij zijn huis in gebouwd heeft. En dat is Gerieke’s droomhuis. Op een mooie plek midden in het bos met een open vlakte waar jullie geitjes en reuzenbanijn mooi kunnen grazen Bart.

Naar de Starbucks voor een gingerbread latte en double chocolate milkshake. En stroom en wifi natuurlijk.

• 24 November 2010 - 23:00

Hans:

Hebben jullie nog zaadjes meegenomen van bomen die daar groeien? Ik heb dat wel gedaan destijds op Tasmanie. Staat wel leuk in je tuin of op je balkon...
    In Australie is er trouwens ook een Kings Canyon: 'vlakbij' the Uluru (ayers rock), maar bij jullie ziet het er vast een stuk groener uit.
    Gaan jullie nog steden opzoeken in California, of blijven jullie alleen maar in de groene wouden huppelen?