Tijd voor een beetje disco - Reisverslag uit Leira, Noorwegen van Carla Koelewijn - WaarBenJij.nu Tijd voor een beetje disco - Reisverslag uit Leira, Noorwegen van Carla Koelewijn - WaarBenJij.nu

Tijd voor een beetje disco

Door: carlakoel

Blijf op de hoogte en volg Carla

18 Mei 2011 | Noorwegen, Leira

Het heeft even geduurd, maar met de zon buiten ga ik natuurlijk niet achter m'n computer zitten.

Ik hoop dat jullie allemaal een lekker warme en leuke koninginnedag en bevrijdings(festival)dag hebben gehad. Terwijl jullie feest aan het vieren waren was het hier ook lekker weer. In het koude Noorwegen was het twee weken geleden (alweer) 40 graden. En dat zou wel eens de warmste dag van de zomer kunnen worden, denkt Henrik.

Hier hebben we ook feest gevierd, lang voor koninginnedag en wel op 3 april. Henrik en Anne zijn op vakantie dus dan gaat het los. Jong en oud als ze zijn, drinken kunnen ze. Bestemor (oma) gaat los en Amund en Johan en zelfs Pia swingen de pan uit. Morgen komen papa en mama weer thuis en om dat te vieren bakken Johan en ik temidden van al het feestgedruis ook nog Hershey’s ‘perfectly chocolate’ chocolate cake. Ik moet Amund en Johan van me af vechten als het beslag klaar is, anders is de taart al op voor ie gebakken is.
Morgen moet ik weer vroeg op voor de kalfjes, maar dit weekend heb ik uit kunnen slapen omdat Anne een jongen ingehuurd heeft om de kalfjes ’s ochtends te voederen, ideaal.

Wat ik verder heb gedaan dat weekend is kalfjes voeren, Amund en Johan heen en weer gereden van vriendjes en handbal en scouting in een paniek in Nederland laag sneeuw (we dachten allemaal dat het lente was, maar er zijn nog een aantal centimetertjes sneeuw gevallen), boodschappen doen en de Nugatti Cronsj vergeten, door Amund gekapte bomen in stukken zagen, Pia douchen, want het is hier nat nu het dooit en dat betekent een vieze hond altijd, Nugatti Cronsj halen op de fiets, met Tomas en Nerijus praten in de zon, een serieuze bruine kaas verslaving ontwikkelen, kattenkwijl van m’n broek vegen (want de kat kwijlt heel wat af als ie lekker warm bij je op schoot komt liggen..), Noors leren met hulp van Aslaug (oma) en nog meer kalfjes voeren.

Papa en mama hebben milka chocolade meegenomen vanuit Oostenrijk, want dat hebben ze hier niet en ze vinden het wel de beste chocolade (misschien zelfs wel de beste ever).

Donderdag 7 april vertrek ik met Henrik naar hun huis in Leikanger. Een kleine sneeuwstorm onderweg bovenop een berg. Maar dat is niets zegt Henrik, ik zou eens een echte slecht weer dag in Noorwegen mee moeten maken. Gewoon om te ervaren hoe dat is.
Rond 20:00 komen we aan in Leikanger met verse garnalen, wit brood en Solo (de Noorse Fanta). Het is een groot huis dat nog lang niet af is. De woonkamer is wel klaar en die is mooi en Henrik heeft alles zelf gebouwd en gemaakt. Wat de apenheul, dat kan ie ook, super handig.
De volgende dag snoeien we de pruimenbomen in de steile tuin. In fases want soms regent het en soms niet. Wij kiezen ervoor om te snoeien in de soms niet perioden. Vanuit het huis heb je uitzicht over Sognefjord, het langste fjord ter wereld, 203 km landinwaarts. Wij zitten zo ongeveer op de helft hier.
Rond 18:00 uur zijn we klaar met de bomen en ga ik een stukje lopen langs het fjord in de wind. Lekker en, je gelooft het niet, mooi ook.

Zaterdag vertrekken we om 06:45 uur om de ferry naar Hella Balestrand te halen. Ferry’s hebben ze hier veel, omdat ze veel fjorden hebben en geen amfibie auto’s. (Dat is trouwens wel een idee.) We zijn op weg naar Harald de sperma man in Manger. Henrik koopt alleen twee x-en, want hij wil koetjes en geen stiertjes. Het landschap is hier heel anders dan in Valdres. Een sprookjesachtig hobbit landschap en dat vind ik wel mooi.
Op de terugweg rijden we door Bergen, wat een hele leuke stad is voor zover ik dat kan zien vanuit het autoraam. Na twee rondjes rijden we om 14:00 uur de stad weer uit en hebben we nog vijf uur te gaan voor we thuis zijn. Dat doen we via de langste tunnel ter wereld, 24,51 km lang. Noorwegen van binnen zien noemt Henrik dat. In de tunnel zijn drie blauw verlichte stukken om automobilisten wakker te houden. Om zo ongeveer 18:45 uur zijn we thuis na een weekend lang vol zitten, man zulk eten met die Henrik. (Goodbye dik wijf dat toch niet zo dik blijkt te zijn na de sauna, hello dik wijf dat toch wel zo dik blijkt te zijn na de sauna.) Anne en de kinderen zijn naar de verjaardag van Henrik’s zus, dus ik voer de kalfjes ’s avonds en met dat beetje beweging is m’n lichaam blij.
Er zijn vandaag ook nog twee lammetjes geboren, de eersten van het jaar en eentje is er dood omdat er niemand bij was. En er was niemand bij omdat ze eigenlijk een week te vroeg zijn. En ’t is echt een mini lammetje, superlief en zacht. Uitkijken dat dit lammetje niet doodgeknuffeld wordt.

Hoi.

• 18 Mei 2011 - 10:49

Ome Dirk:

Hey wijffie een tijd lang niets gehoord dat dat je in winterslaap was geraakt,maar ziedaar is ze weer
    het begint op te schieten het avontuur voor je, en dan wacht de familiedag om te herenigen
    wat goed uitgekozen dat moment van jou om terug te keren
    kun je mooi uren vullen op die dag met je verhalen en beelden
    kunnen we ook jou eindelijk weer knuffelen
    hele fijne dagen nog daar en tot gauw

• 18 Mei 2011 - 11:05

Soraya:

De ouders hebben het huis nog niet verlaten of je hebt de kinderen én oma al weten te verpesten. Goed zo ;-)

• 18 Mei 2011 - 17:45

Judith:

Bergen!! Leuke stad ja, er wonen ook leuke mensen! Waaronder jouw dubbelgangster, maar die zit momenteel in Venezuela.

• 18 Mei 2011 - 20:17

Aly:

Jij maakt er overal iets leuks van zeg. Gezellig weer die verhalen van jou.
    Nog een paar mooie weken gewenst daar, laatste weekje met familie en vriendin, moet wel leuk worden. Groetjes,

• 19 Mei 2011 - 09:47

Pappie:

Zo Carla, zo te lezen vermaak je je nog uitstekend. Wat denk je nu? ? Eindelijk een reactie van die ouwe?
    Je moeder is samen met Gerieke en Simon volop bezig voorbereidingen te treffen voor de de trip naar Noorwegen. Als ik het goed heb begrepen ga je met ze kamperen. Noe, laat ze maar terugkeren naar de basis, de natuur.
    Veel plezier met ze.

Gr. Pa