Stinkt die boerderij dus toch - Reisverslag uit Leira, Noorwegen van Carla Koelewijn - WaarBenJij.nu Stinkt die boerderij dus toch - Reisverslag uit Leira, Noorwegen van Carla Koelewijn - WaarBenJij.nu

Stinkt die boerderij dus toch

Door: carlakoel

Blijf op de hoogte en volg Carla

10 Maart 2011 | Noorwegen, Leira

Jahoor, had m'n vader toch gelijk, een boerderij stinkt.

Gister aangekomen in Oslo, waar Henrik al keurig op me stond te wachten. Had dan ook een uur vertraging door slecht weer in Oslo. En wat het ook had is twee in Nederlandse met molens en klompen en tulpen verpakte broodjes. Zit er cheddar op een van de broodjes, hoe on-Nederlands wil je je broodje beleggen. Gelukkig zat Ger niet naast me, want die zou moord en brand schreeuwen over die cheddar die geen kaas is.
In Oslo liggen dikke pakken sneeuw. Toch nog een beetje het wintersport gevoel. Het is 2,5 uur rijden naar Leira in het district Valdres. En dan is Leira ook nog het postadres van de familie, ze wonen gewoon op een berg. Vanuit hun huiskamer raam kijk je uit op een meer met daaromheen bergen. Best wel mooi dus.
In dat huis wonen ook Anne en Amund en Johan, de kinderen van Henrik en Anne. En een kat en een hond.

Vandaag de eerste werkdag. 07:00 uur op. Kalfjes voeren, met melk, want dat is wat kalfjes eten. Na één minuut was ik helemaal bruin van alle viezigheid, maar dat maakt niet uit. Ook nog koeien gemolken die niet in de melk robot kunnen omdat die machine hun uiers niet kan vinden. Jaja.
Tijdens de lunch allemaal Noors beleg geprobeerd, waaronder bruine kaas. Dat smaakt bijna naar karamel, maar is echt kaas. Lekker spul. De Noren hebben Noorse zalm gegeten uit Nederland van Jacob van Jan. Dat viel in de smaak, heel lekker vonden ze het. En Roel lachte me nog wel uit. Je gaat toch geen Noorse zalm meenemen naar Noorwegen...
Boodschappen gedaan en nog een keer kalfjes voeren en om 15:30 uur ongeveer is m'n werkdag dan voorbij.
Bij avondeten zoetzure saus achtig iets met uien, ook Noors en topspul.

Net even met Amund en Johan hun favoriete programma 'Farmen' gekeken. Reality serie over niet boeren die op een boerderij van 100 jaar geleden moeten leven. Noors, daar versta je dus geen bal van.

En dan nog even de grap van de dag.
Het Valdres dialect voor melk is mjurlk. Klinkt verdacht veel als mjulk, geniaal zeg ik.

  • 10 Maart 2011 - 20:28

    Soraya:

    Bizar, dat je er al bent en ook al helemaal aan het werk!!!!!

  • 10 Maart 2011 - 20:53

    Marlies:

    Die foto's zien er wel heel gaaf uit en ht is idd bizar dat je daar al tussen de kalfjes staat:) geniet van de kou hihi

  • 10 Maart 2011 - 21:15

    Ma:

    LACHEN over de noors-hollandese zalm die ze toch wel heel lekker vinden, omdat er een spakenburgs rooksmaakje aan zit natuurlijk!!!!
    Brr geniet van de sneeuw doen wij ook volgende week ;-)
    liefs ma

  • 10 Maart 2011 - 21:32

    Hans:

    Ha! Daar is weer een reisverslag. Hebben we toch wel 3 maanden op moeten wachten... Wat is Noorwegen mooi hè? Als de sneeuw weg is wordt het nòg mooier! Gaaf dat uitzicht vanuit de huiskamer. Is die bruine kaas niet (gewoon) geitenkaas? Dat heb ik ook nog wel 'ns in Zweden gekocht, maar heb dat nooit in Norge kunnen vinden.

    Sterkte maar weer morgenvroeg!

  • 10 Maart 2011 - 23:05

    Jq:

    Hoe cute zijn kalfjes! Hier alles rustig. In de kroeg, jij gaat ook mee mocht je in de buurt van Utrecht zijn van de zomer. Xoxo

  • 11 Maart 2011 - 08:53

    JG:

    Goed bezig zeg! Straks downhill met de slee de berg af? Enjoy!

  • 11 Maart 2011 - 08:58

    Sjon:

    Ik ken de kaas! Het is inderdaad echt karamel hè! Lekker, je mag wel even een blokje voor me meenemen. En als je dan toch je koffer aan het inpakken bent, gooi d'r meteen een Noor bij in. Ja toch?
    Zijn er toch vet veel van.

    Ik zie nou echt Boer zoekt vrouw voor me, alleen dan met jou. Heb jij enig idee hoe hilarisch dat er uitziet? Jij als een Annemarie die Noorse karamelkaas maakt.
    Ik zou zeggen upload nog eens wat fotos! Ziet er heel mooi uit!

  • 11 Maart 2011 - 09:00

    Jonagold:

    En hoe bevalt het ritme om voor 11:00 op te moeten staan?

  • 11 Maart 2011 - 12:50

    Judith:

    Wat een kort verslag ;). Have fun daar! Xxx

  • 11 Maart 2011 - 15:18

    Ome Dirk:

    zo globetrotter je bent weer opnieuw in een avontuur gestapt,en weer omgeven door een prachtige natuur ,ik hoop dat je nog vele leuke dingen gaat beleven
    Maar daar sta jij wel garant voor
    groet vanuit een zonovergoten Bunschoten
    Ik kan nu regelmatig even mooi je verslagen checken daar ik afgelopen woensdag geholpen ben aan mijn meniscus,en dien ten gevolge wel een poosje thuiszit naar verwachting

  • 12 Maart 2011 - 10:58

    Biep:

    Dag Carla,
    Een echte test, moet ik wel mee doen aan boer zoekt vrouw.
    Fijn dat je er bent, probeer te genieten van alles.
    Groet Biep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carla

Actief sinds 13 Aug. 2010
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 33573

Voorgaande reizen:

09 September 2012 - 09 December 2012

Argentinië - Vrijwilligerswerk Metan

09 Maart 2011 - 31 Mei 2011

Werken in Noorwegen

16 Augustus 2010 - 16 December 2010

Wereldreis

Landen bezocht: