Mooi werkje voor Carla - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Carla Koelewijn - WaarBenJij.nu Mooi werkje voor Carla - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Carla Koelewijn - WaarBenJij.nu

Mooi werkje voor Carla

Blijf op de hoogte en volg Carla

31 Oktober 2012 | Argentinië, Salta

Hallo allemaal!!!

Hoe gaat het ermee?
Al lekker in de kerstsferen aan het komen begrijp ik. Maar eerst nog Sinterklaas he. Vergeet die goedheiligman niet. En kan iemand alsjeblieft een melkchocoladeletter voor me bewaren? En dan hoeven jullie onderling echt niet af te spreken wie dat doet. ;)
Doe ik intussen allemaal mooie werkjes voor Carla, zoals Marinus dat noemt. En dat is dan zo ongeveer alles wat ie zich kan bedenken en tegenkomt. Nog genoeg te doen hier dus. Denk niet dat ik het redt voor 8 december klaar te zijn...

Ga ik nu verder met maandag 17 september. Dan probeer ik samen met José en Gabriel, twee jongens uit de kerk, ook wel changos (jonge jongens die komen helpen) genoemd, stoeltjes van 100 jaar oud te repareren. (Mooi werkje voor Carla.) Is een geschenk van een school. We halen eerst 100 schroeven. Heel mooi, alles gaat hier per stuk of op gewicht (net als in Nederland dus eigenlijk..). Je kunt ook een kilo spijkers kopen of 1 aspirine. Knippen ze er gewoon 1 van het stripje af. Andere medicijnen kan ook, je krijgt de bijsluiter er dus niet bij.
Voor de stoeltjes hebben we niet het goede gereeschap wat best vermoeiend is. Om 11 uur ben ik weer operadora bij Pety. Dat is nou echt een mooi werkje voor Carla. Om 12:30 zijn de changos vertrokken. En een paar weken later geef ik de stoeltjes op, die zijn goed voor de asado (bbq), vindt Andres en daar ben ik het best wel mee eens. Ze zijn té gammel.

Woensdag is het de cumplemes van Svetlana, wat betekent dat ze 1 maand oud is, vermaanddag eigenlijk. Maar op deze heuglijke dag moet er wel gewerkt worden en dat doen Mariano, Alvino (een oude chango, en omdat dat niet zo respectvol klinkt, is het ook wel de man die de hele kerk gebouwd heeft en nog steeds hard kan werken) en ik dan ook. Marinus gaat een nieuwe radio antenne in zijn tuin plaatsen. Nu staat er eentje op de kerk van 20 meter hoog, deze wordt 40 meter hoog en heeft zes fundatie gaten. Die moeten gevuld worden met stenen, en met stenen bedoel ik stenen geen kiezeltjes, puin en cement. (Mooi werkje voor Carla.) Dat wordt dus heel veel puffen. Want voor de mensen die het vergeten waren, een tuin van 75 meter diep en 10 meter hoog. Gelukkig is het vandaag fris. Grote temperatuurverschillen hier. Ene dag 30 graden, volgende dag 15 graden. Daar ga je van snotteren.
Ga op de Nederlandse fiets van Marinus, die hij net geplakt heeft, naar de kerk. Even verdwalen en de weg vragen aan twee mannetjes die meteen hele verhalen vertellen en dan ben ik er. En is de band weer lek...

Vrijdag 21 september wordt het hier lente. En dat wordt gevierd, een feestdag hier, maar dat zijn dan weer zo´n beetje alle dagen. In de maand september zijn er maar ongeveer 5 schooldagen. Er is een dag voor alles, dag voor de orthodontie, iedere generaal heeft zijn eigen dag, dag van de dulce de leche enz.
In de tuin van Marinus en Monica ligt de antenne, 40 meter metaal dat geverfd moet worden. (Mooi werkje voor Carla.) Rood en wit. Andres helemaal blij, dat zijn de kleuren van River, zijn favoriete voetbalclub. Er is ook nog Boca, blauw en geel. De twee clubs zijn zoiets als de blauwen en de rooien in Spakenburg. Ik moet ook een club kiezen, ¨voetbal interesseert me niet¨ wordt niet geaccepteerd.
Er is een asado, bbq festijn, in de tuin. De coördinador, ook wel eens Mariano genoemd, haalt bier, Salta negra, heel lekker. De werknemer krijgt ook een glas, omdat het zo warm is. Matias gaat over de asado, waar kilo´s vlees op liggen, waaronder nier en darm en ik weet niet wat, organen in ieder geval. Na 20 keer kauwen op een stukje orgaan weet ik zeker dat ik dat niet door ga slikken. De rest is voor Marcos die z´n vingers erbij aflikt. Maar niet getreurd, er is ook kip en rund en dat is dan weer heel erg lekker. Ik moet er wel rijst bij eten adviseren zowel Mariano als Frida me (die overigens gister bekend gemaakt heeft dat ze zwanger is, leuk he!) anders krijg is geheid last van m´n buik. Maar mijn buik kan dat wel aan blijkt. Of heb ik toch genoeg rijst gegeten?
´s Avonds is er in het centrum een optreden van Different Flow, reggaeton tweemansgroep. Ik hou eigenlijk niet zo van reggaeton, maar ik verbaas mezelf en vind dit wel leuk. Gezellig ook met veel mensen. En kinderen ook, want die gaan hier niet na Sesamstraat naar bed.

Zaterdag gaan we om 9 uur naar het cultuurcentrum, vandaag is de dag van de conferentie. Nu gaan we voorbereiden voor vanavond, bloemetjes maken, letters uitknippen, dat soort zaken.
We eten om 13 uur thuis. Altijd warm eten op het midden van de dag. Daarna siësta en ´s avonds tot laat dingen doen en optioneel ook nog weer eten. Dat bevalt me wel, die dagindeling. Ik hou nog geen siësta´s, maar dat moet ik wel echt gaan doen, niet vol te houden anders. Andres heeft weer een andere wijn voor me om te proberen. Argentinië is het land van de wijnen, lekker hoor. Een Cafayatte dit keer, krijg je hoofdpijn van wordt me verteld. Dat zal wel loslopen denk ik.

Vandaag ga ik eindelijk een keer slapen tijdens de siësta, want ik ben moe (en heb hoofdpijn...). Na een uurtje word ik weer wakker, met nog steeds hoofdpijn... De conferentie begint om 20 uur. Eerst treedt de band van Marcos, Matias en Lucas (jongste broertje) op, daarna zijn de demonen en engelen aan de beurt. Nog een paracetamol erin, omkleden, schmink op onze gezichten en gaan. Toch wel spannend hoor op zo´n podium staan voor duizenden (in werkelijkheid tientallen) mensen. Na het optreden (nog steeds hoofdpijn, dus de spanning was het niet..) is het heel gezellig en staan we als ware groupies vooraan bij het optreden van, wederom, Diferent Flow. Woohoo.
Er zijn ook allemaal mensen uit Salta, waarmee we in de kerk nog knakworstjes eten en tafelvoetbal, tafeltennis en jenga spelen. Kortom, leuke dag.

Zondag word ik wakker en worden er empanadas gemaakt. Veel empanadas gemaakt. Word meteen opgeleid door Pety en Debora. Dus mensen, ik weet nu hoe het moet, empanadas at my place in december. Tenminste, ik weet hoe de buitenkant moet. Gelukkig wil het oog ook wat..
We eten ze op, wat een feest, met de hele familie en de jongeren uit Salta. Na het empanada spektakel ga ik even m´n mail bijwerken en een verhaal typen voor op deze site. Dan komt Marcos me vragen of ik mee ga ijs eten. Zeker. We gaan naar Grido, waar je ijs op gewicht kunt bestellen. Een kilo voor Benjamin, Markito en mijzelf entonces, wat erop neerkomt dat Benjamin en ik zo´n beetje een halve kilo elk opeten (doet me denken aan de enorme bak peanutbuttercup ijs in Amerika). De restjes van de rest meegerekend. Fijn dat ik nu een keer niet alleen het zware werk hoef op te knappen.

In de avond heb ik tijdens de kerkdienst de ofrenda, de gaven/collecte. Ik moet een stukje bijbeltekst voorlezen, dat dat uitleggen en misschien nog iets persoonlijks vertellen en daarna bidden. Ik vind het doodeng, hier hou ik echt zoooo niet van. Maar het is een eer naar het schijnt, dus daar ga ik dan, met Marinus als veraler.
Er wordt ook nog gerapt in de kerk door, alweer, Diferent Flow, hoe cool is dat. Monica heeft de preek en dat kan ze wel, jemig. Ik versta er niets van, maar ik ben onder de indruk.

Nog even een ´wie had dat gedacht-je´. Er is hier een papegaaitje, zo´n dwergje, heel normaal huisdier hier, waar ik maar geen vriendjes mee kan worden. Ik dacht deze week even dat het gelukt was, totdat hij m´n oor bijna piercete. En het mooiste is, en dat vind ik dan echt wel weer mooi, dat ie je gewoon uitlacht als je auw roept. Ik vertrouw die vogel niet meer.

Dat was ´m tot zover. Het is nu 00:03 uur en ik moet slapen, want de coördinator wil me morgen weer om 6 uur voor z´n deur hebben staan voor al die mooie werkjes voor Carla. Je moet wat over hebben voor een vast contract. Gelukkig mag ik wel de motor van de baas lenen. En onderhandelen over m´n begintijd. (Ik mag alleen maar positieve dingen over hem schrijven heeft ie gezegd en hij leest het zelf ook, heel gevaarlijk dus.) Morgen om een uur of 9 wordt het. Kan ik eerst nog bankjes en tafels, die we nu aan het maken zijn, schuren en wellicht van nog een laagje verf voorzien. Ik kan hier dus niet neerzetten dat ik eigenlijk keihard ga uitslapen.

Welterusten!!


  • 31 Oktober 2012 - 11:13

    Ineke:

    Wat enig je foto's te zien en je verhaal te lezen

  • 31 Oktober 2012 - 21:09

    Sharon:

    Pepo de Bijtgrage Papagaai. AHAHA. Jij moet echt een kinderboek gaan schrijven.
    Geniale foto's. Wat ben je ook een MF Kanjer! Geniale barbeque. nog eens wat anders dan een Webertje.
    Alleen die Make-up, ja ik weet het niet Carla, heb zelf het gevoel dat je aan het doorslaan bent. Stop daar maar mee joh.
    Tot snel!

  • 31 Oktober 2012 - 23:03

    Roel:

    Nou nou, zit niet stil daarzo ;) Je moet die papagaai terug bijten in z'n oor! Als je die kan vinden haha! :P Leuk geschreven. Misschien moet je schrijfster worden ;) tot snel.
    Liefs je broer(tje)

  • 01 November 2012 - 10:57

    Pa:

    Drukke dame ben je daar. En wel doorschrijven, want je bent pas in september met je verhaal.
    Die papagaai doe je gewoon in de soep. weer eens wat anders dan kippesoep.
    Gr. Pa

    Oja, die motorfietsen kom ik nog even op terug.

  • 03 November 2012 - 20:00

    Bé:

    SUPER dat je daar als vrijwilliger werkt. Ook leuk voor Marinus weer eens iemand die Nederlands spreekt om zich heen te hebben.
    Als ik jouw verslag lees is het net alsof ik er zelf bij ben. Immers wij zijn daar ook drie weken geweest en ook de watervallen gezien.
    Misschien ga je ook nog de Andes in, dat is ook zeker de moeite waard.
    Erg knap wat je allemaal doet.
    Sterkte en Gods zegen toegewenst.

    Padre de Mariano

  • 04 November 2012 - 18:09

    Anneke:

    heb genoten van je verslag heel boeiend om stage te mogen lopen bij marinus en monica.
    deze mensen zijn zo goed bezig .
    en je schreef dat het daar elke dag wel feest was .
    geweldig .
    wens jullie heel veel goede werken toe !!
    en Gods onmisbare Zegen.

    met vriendelijke groeten;,,anneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carla

Actief sinds 13 Aug. 2010
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 33556

Voorgaande reizen:

09 September 2012 - 09 December 2012

Argentinië - Vrijwilligerswerk Metan

09 Maart 2011 - 31 Mei 2011

Werken in Noorwegen

16 Augustus 2010 - 16 December 2010

Wereldreis

Landen bezocht: